CYKL DEMINGA JAKO PIERWSZA ZASADA TRWAŁEGO BIZNESU
udostępnij
Eksperymentowanie w przyjaźni z matematyką, logiką i systematyką, to podstawa innowacyjnego zarządzania – czyli najlepsza droga do przywództwa doskonałego.
Eksperymentowanie, opiera się na wdrażaniu tego , co skuteczne a nie tego co dyktuje nam niedoskonały i ciągle poprawiany standard zarządzania w naszych firmach. To, że jest niedoskonały , wynika m.in. z systemu szkolnictwa w którym ciągle uczymy się „zarządzania zasobami ludzkimi ” zamiast przewodzenia inteligentnym ludzkim jednostkom.
Schemat ilustrujący podstawową zasadę ciągłego ulepszania (ciągłego doskonalenia, Kaizen), stworzoną przez Williama Edwardsa Deminga, amerykańskiego specjalistę statystyka pracującego w Japonii, doskonale ilustruje esencję tej myśli:
Cykl Deminga występuje w 2 wersjach: popularnej i oryginalnej.
WERSJA POPULARNA
To wersja najbardziej znana, P-D-C-A, upowszechniona przez kręgi związane z zarządzaniem przez jakość i normami ISO dotyczącymi zarządzania jakością. Według tej wersji cykl Deminga składa się z działań następujących po sobie w porządku logicznym (określenia przyjęte przez polskich specjalistów):
ZAPLANUJ (ang. Plan): Zaplanuj lepszy sposób działania, lepszą metodę.
WYKONAJ, ZRÓB (ang. Do): Zrealizuj plan na próbę.
SPRAWDŹ (ang. Check): Zbadaj, czy rzeczywiście nowy sposób działania przynosi lepsze rezultaty.
POPRAW (ang. Act): Jeśli nowy sposób działania przynosi lepsze rezultaty, uznaj go za normę (obowiązującą procedurę), zestandaryzuj i monitoruj jego stosowanie.

Cykl Deminga (określany też jako cykl PDCA z ang. Plan-Do-Check-Act lub cykl P-D-S-A z ang. Plan-Do-Study-Act lub koło Deminga)
WERSJA ORYGINALNA
Edwards Deming w ostatnich latach życia zgłaszał zastrzeżenia do interpretacji trzeciego kroku cyklu, która jest zbyt uproszczona i nie ujmuje sensu metodyki tzw. projektowania eksperymentalnego (Design of Experiments, w skrócie DOE). Na skutek tych uwag oraz interwencji uczniów i współpracowników Deminga, przywrócono wersję oryginalną – P-D-S-A
ZAPLANUJ (ang. Plan): Planuj każdą zmianę z wyprzedzeniem. Przeanalizuj obecną sytuację oraz potencjalne skutki zmian zanim jakiekolwiek podejmiesz. Z góry przemyśl, co powinieneś zmierzyć, aby przekonać się, czy zrealizowałeś swój zamiar. Zaplanuj pomiar, jako jeden z elementów realizacji zmiany. Myśl o pomiarze aż do następnego kroku (przez cały okres planowania). Opracuj plan wdrożenia zmiany, zadbaj przy tym o pełną obsadę tego przedsięwzięcia właściwym personelem oraz zaangażuj właścicieli ⦁ procesów.
WYKONAJ, ZRÓB (ang. Do): Przeprowadź pilotażowe wdrożenie zmiany w małej skali, w kontrolowanych warunkach (tzn. najpierw przeprowadź eksperyment, bądź zbuduj prototyp).
ZBADAJ (ang. Study): Gruntownie przeanalizuj rezultaty eksperymentu. Wyprowadź wnioski – co zebrane dane mówią na temat skuteczności próbnego wdrożenia?
ZASTOSUJ, DZIAŁAJ (ang. Act): Podejmij właściwe działania, aby wdrożyć ⦁ standard takiego procesu, który wytworzył rezultaty najbardziej pożądane.
To, co w pracy z moimi klientami sprawdza się najlepiej, to założenie, ze każdy dobry projekt jest projektem który żyje i nieustannie ewoluuje. Dlatego w praktyce, taki projekt jest wyzwaniem do doskonalenia go, przez kolejne lata. I to jest podstawą trwałych Biznesów.


Źródła: improvementmethodology.govt.nz,
implementation.fpg.unc.edu, Wikipedia.
udostępnij
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Szkoła mistrzowskich negocjacji
MISTRZOWSKIE NEGOCJACJE I STRATEGIE DECYZYJNE ORAZ…
Trening, który zmienia wszystko cz. 1
Ida Dymowska ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ
Strategie negocjacji sądowych
Warsztaty
Czym są skuteczne strategie osobiste
Ida Dymowska ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ

Ida Dymowska
00 48 507 517 846
00 44 793 825 54 07
info@dymowskastrategie.pl
BEZPŁATNA
KONSULTACJA